ဗုဒၶေဒသနာေတာ္အားလံုး၏ အဆီအႏွစ္ (မဂၢင္႐ွစ္ပါး)

“မဂၢင္႐ွစ္ပါး” 


ဗုဒၶေဒသနာေတာ္အားလံုသည္ ဤမဂၢင္႐ွစ္ပါးတရားတြင္ တနည္းနည္းျဖင့္အက်ဳံးဝင္လ်က္႐ိွေပ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ဤမဂၢင္႐ွစ္ပါးတရားကိုေဒသနာေတာ္အားလံုး၏အဆီအႏွစ္ဟုေခၚဆိုႏိုင္ေပသည္။

သီလမဂၢင္ (၃) ပါး

၁။ သမၼာဝါစာ (မွန္ေသာစကားကို ေျပာဆိုမႈ) ဆိုသည္မွာ- မဟုတ္မမွန္ လိမ္ညာေျပာဆိုျခင္း၊ ၾကမ္း တမ္းစြာေျပာဆိုျခင္း၊ ကုန္းေခ်ာစကား၊ ေသြးခြဲစကာ၊ အႏွစ္မဲ့စကားေျပာၾကားျခင္း တို႔မွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ ျခင္းျဖစ္သည္။
'၂။ သမၼာကမၼႏၲ (မွန္ေသာျပဳလုပ္မႈ) ဆိုသည္မွာ- သူ႔အသက္ကိုသတ္ျဖတ္ျခင္း၊ သူ႔ဥစၥာကို ခိုးယူလုယက္ျခင္း၊ လိမ္လည္လွည့္ျဖားျခင္း၊ မတရားေသာကာမဂုဏ္ခံစားျခင္းတို႔မွ ေ႐ွာင္ ၾကဥ္ျခင္းျဖစ္ သည္။

၃။ သမၼာအာဇီဝ (မွန္ေသာအသက္ေမြးမႈ) ဆိုသည္မွာ- လိမ္လည္ ေကာက္က်စ္ျခင္း၊ သတၲဝါမ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ အဆိပ္ ေသရည္ေသရက္ လက္နက္ ခဲယမ္းမီးေက်ာက္ စသည္တို႔ကို ေရာင္ဝယ္ ေဖါက္ကားျခင္းစေသာ သူတပါးတို႔အား ေဘးျဖစ္ေစသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းျပဳျခင္းမွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္းျဖစ္သည္။

သမာဓိမဂၢင္ (၃) ပါး 

၄။ သမၼာဝါယာမ (မွန္ေသာ အားထုတ္မႈ) ဆိုသည္မွာ- ျဖစ္ျပီးေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို ပယ္ႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားအားထုတ္ျခင္း၊ မျဖစ္ေသးေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို မျဖစ္ ေအာင္ၾကိဳးစားအားထုတ္ျခင္း၊ မျဖစ္ေသးေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို ျဖစ္ေပၚေအာင္ၾကိဳး စားအားထုတ္ျခင္း၊ ျဖစ္ျပီးေသာ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို တိုးတက္မ်ားျပားလာေအာင္ၾကိဳး စားအားထုတ္ျခင္းဟူေသာ သမၼပၸဓာန္ေလးပါးႏွင့္အညီ ၾကိဳးစားအားထုတ္ျခင္းမ်ားျဖစ္သည္။

၅။ သမၼာသတိ(မွန္ေသာေအာက္ေမ႔မွတ္သားမႈ)ဆိုသည္မွာ- မွန္ကန္ေသာ ေအာက္ေမ႔အမွတ္ ရျခင္း၊ ေကာင္းစြာ ေအာက္ေမ႔ျခင္း။ ကုသိုလ္တရားတို႔၌ ေကာင္းစြာ ေအာက္ေမ႔သတိရ ျခင္းျဖစ္သည္။
(က) ကိုယ္တြင္း၌ျဖစ္ပ်က္လႈပ္႐ွားေနျခင္းမ်ား (ကာယ)၊
(ခ) ေတြ႔ထိခံစားရမႈမ်ား (ေဝဒနာ)၊
(ဂ) စိတ္တြင္ ျဖစ္ပ်က္လႈပ္႐ွားေနျခင္းမ်ား (စိတၲ) ႏွင့္
(ဃ) စိတ္ကူးၾကံစည္မႈ၊ေတြးေတားယူဆမႈမ်ားႏွင့္အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ား(ဓမၼ)
 တို႔ကိုအပတ္တကုတ္လံုးလျပဳ၍ေစ႔ငစြာမလြတ္ေစဘဲေစာင့္ၾကပ္ၾကည့္႐ႈသတိျပဳေနျခင္း-ကို မွန္ေသာ ေအာက္ေမ႔မွတ္သားမႈဟု ေခၚသည္။

၆။ သမၼာသမာဓိ (မွန္ေသာတည္ျငိမ္မႈ) ဆိုသည္မွာ- မွန္ကန္ေသာ တည္ၾကည္ျခင္း၊ ေကာင္းစြာတည္ၾကည္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာ ‘ဘာဝနာ’ ဟူသည္ စိတ္ကိုသန္႔႐ွင္းစင္ၾကယ္ေစရန္ ေလ႔က်င့္ေပးျခင္းဟု အဓိပၸာယ္အျပည့္အစံုပါဝင္သည္။ ‘ဘာဝနာ’၏အမႈသည္ စိတ္၏အညစ္အေၾကးအေႏွာင့္ အယွက္မ်ားျဖစ္သည့္ ကာမဂုဏ္ကိုခံစားလိုျခင္း၊ အမ်က္ေဒါသထြက္ျခင္း၊ ငိုက္မ်ဥ္းထိုင္ မႈိင္းျခင္း၊ ပ်ံလြင့္ျခင္း၊ ပူပန္ျခင္းႏွင့္ ယံုမွားျခင္းတို႔ကို ႐ွင္းလင္းသုတ္သင္ျပီးေနာက္ သမာဓိ၊ သတိ၊ ပညာ၊ ဆႏၵ၊ ဝီရိယ၊ သမၼာသနဉာဏ္၊ သဒၶါ၊ ပီတိ၊ သုခ စေသာ ေကာင္းျမတ္သည့္ ဂုဏ္မ်ားကို တိုးပြားျဖစ္ထြန္းေစ၍ ေနာက္ဆံုး၌ သဘာဝတရားတို႔ကို ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိျမင္ႏိုင္သည့္ အဓိပညာကိုရယူကာ ပရမတၲသစၥာတည္းဟူေသာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ ျပဳရန္ပင္ျဖစ္သည္။

ဘာဝနာႏွစ္မ်ဳိး႐ိွေပသည္။ တစ္မ်ဳိးသည္ စိတ္ကို မပ်ံလြင့္ေအာင္ေစာင့္ထိန္းကာ သမာဓိကို ျပဳစုထူေထာင္ရေသာသမထဘာဝနာျဖစ္၏။ က်မ္းဂန္မ်ားတြင္ လာ႐ိွသည့္နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖင့္ ဈာန္သမာပတ္မ်ားဝင္စားသည္အထိက်င့္ေဆာင္ေသာနည္း ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶအလိုအား ျဖင့္ ဤဈာန္စခန္းမ်ားသည္ စိတ္၏ဖန္ဆင္းမႈ၊ ထူေထာင္မႈ၊ ျပဳျပင္မႈ (သခၤတ) တရားမ်ား သာျဖစ္ေပသည္။ ပကတိအစစ္အမွန္တရား၊ သစၥာတရား၊ နိဗၺာန္ႏွင့္မည္သို႔မွ်မသက္ဆိုင္ ေခ်။ ဤဘာဝနာလုပ္ငန္းမ်ဳိးသည္ ဗုဒၶေခတ္ မတိုင္မီကပင္ ထြန္းကားတည္႐ိွခဲ့ေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္လုပ္ငန္းရပ္မဟုတ္ေပ။ သို႔စင္တစ္မူ ဗုဒၶဘာသာ ဘာဝနာလုပ္ငန္းရပ္မ်ား တြင္မထည့္သြင္းဘဲခ်န္ထားျခင္းလည္းမဟုတ္ေပ။နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ကိစၥအတြက္ မူ လိုအပ္ေသာလုပ္ငန္းရပ္မဟုတ္ေပ။

ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ ‘ဝိပႆနာ’ဟုေခၚတြင္ေသာ အျခားဘာဝနာတစ္မ်ဳိးကို ႐ွာေဖြတည္ ေထာင္ေတာ္မူေလသည္။ ဤ‘ဝိပႆနာ’ဘာဝနာသည္ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္ကမၼ႒ာန္း စိတ္ေလ႔က်င့္မႈလုပ္ငန္းျဖစ္၍ သဘာဝတရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ျပီးေနာက္ စိတ္၏လံုးဝ လြတ္ေျမာက္မႈရျခင္းေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳေစႏိုင္သည္။ သတိျဖင့္ေစာင့္ၾကည့္ မႈ၊ ႏိုးၾကားမႈ၊ သတိျဖင့္မွတ္သားမႈမ်ားတြင္ အေျချပဳေသာ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ေဝဖန္စစ္ေဆး သည့္ နည္းလမ္းျဖစ္ေပသည္။

အာနာပါနႆတိကမၼ႒ာန ္ 

ထင္႐ွားေက်ာ္ၾကား လူသိမ်ားေသာ လက္ေတြ႔ကမၼ႒ာန္းတရားမွာ ထြက္သက္ဝင္သက္ကို ႐ႈမွတ္ရ သည့္ အာနာပါနသတိပ႒ာန္တရားပင္ျဖစ္သည္။ ဤကမၼ႒ာန္းလုပ္ငန္းတစ္ခုအတြက္ သာလွ်င္ ထူးထူး ျခားျခား တိတိက်က် ေနထိုင္ရမည့္ပံုဟန္းကို သုတ္မ်ား၌သတ္မွတ္ ေပးထားသည္။ အျခားကမၼ႒ာန္း လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္မူ မိမိသေဘာအေလ်ာက္ ထိုင္လိုက ထိုင္ႏိုင္၍ ရပ္ျခင္း၊ စၾကႍေလွ်ာက္ျခင္း၊ လဲေလ်ာင္းျခင္းတို႔ကို မိမိစိတ္ၾကိဳက္အတိုင္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ေပသည္။

 ထြက္သက္ဝင္သက္ ႐ႈမွတ္ရာတြင္မူ က်မ္းဂန္အရ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ရ၍ ကိုယ္ကို ေျဖာင့္မတ္စြာျဖင့္ သတိကို ႏိုးၾကားစြာထားရေပသည္။ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ရန္ခက္ခဲသူမ်ားသည္ ကုလားထိုင္မွာပင္ထိုင္ ၍ ကိုယ္ကို ေျဖာင့္မတ္စြာျဖင့္ သတိကို ႏိုးၾကားစြာထားႏိုင္ၾကေပသည္။ ေတာင့္ေတာင့္တင္းတင္း ထားရန္ မလိုပါ။ လက္ႏွစ္ ဖက္ကို ေပါင္ေပၚတြင္သက္သာစြာတင္၍ မ်က္ေစ႔ကိုမွိတ္ထားယံုမွ်သာ မိွတ္ထားႏိုင္ ေပသည္။

အာနာပါနႆတိကမၼ႒ာန္၌ အသက္႐ွဴသြင္း ႐ိႈက္ထုတ္ကို အထူးလံုးလျပဳ အားမစိုက္ဘဲ ခါတိုင္းကဲ့သ႔ိုပင္ မွန္မွန္ျပဳလုပ္ပါ။ ဤသို႔ ႐ွဴသြင္း၊ ႐ိႈက္ထုတ္လုပ္ေနသည္တြင္ စိတ္အာ႐ံုစူးစိုက္ ထားပါ။ ထို႔ေနာက္ မိမိစိတ္ကို အသက္႐ွဴမႈ၊ ႐ိႈက္မႈတြင္သာ သတိႏိုးၾကားစြာျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ျပီး ႐ႈေနပါေစ။ ျပင္းစြာ႐ွဴလွ်င္ ျပင္းစြာ႐ွဴလိုက္သည္ဟုသာ သိ၍ေနပါ။ ျဖည္းညင္းစြာ႐ွဴလွ်င္ ျဖည္းညင္း စြာ႐ွဴလိုက္သည္ဟု လိုက္၍သိေနပါ။ အသက္ ႐ွဴ-႐ိႈက္မႈတြင္သာ အာ႐ံုကို စူးစိုက္ထားျခင္းျဖင့္ ႐ွဴေလ၊ ထုတ္ေလ၏ လႈပ္႐ွားမႈ ေျပာင္လဲမႈဟူသမွ်ကို သိ၍ေနရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ေဘးပတ္ဝန္ က်င္ အသိုင္းအဝိုင္းအားလံုးကို ေမ႔ေပ်ာက္၍ထားပါ။ မ်က္ေစ႔ကိုဖြင့္၍ မည္သည့္အရာကိုမွ် မၾကည့္ပါႏွင့္။ ငါးမိနစ္တန္သည္ ဆယ္မိနစ္တန္သည္ ဤေလ႔က်င့္မႈကို ျပဳလုပ္ပါ။

အစကနဦး၌ အသက္႐ွဴ-႐ိႈက္မႈေပၚတြင္ အာ႐ံုစူးစိုက္ထားရန္ အလြန္ခဲယဥ္းေၾကာင္း ေတြ႔ရေပ လိမ့္မည္။ စိတ္သည္ ထားရာ၌မေန၊ ခုန္ပ်ံေျပးလႊားေနသည္ကို အံ့ဩဖြယ္ရာ ေတြ႔ရေပလိမ္႔မည္။ ေထြရာေလးပါးကို ေတြးမိသည္။ အျပင္မွအသံမ်ားကို ၾကားေနသည္။ စိတ္ပ်က္အားေလွ်ာ့မိေပ လိမ့္မည္။ သို႔ရာတြင္ တစ္ၾကိမ္လွ်င္ ၅-မိနစ္ ၁၀-မိနစ္ၾကာ ည၊ မနက္ တစ္ေန႔ ၂-ၾကိမ္ေလ့က်င့္ ေပးပါလွ်င္ တျဖည္းျဖည္း တစ္စတစ္စ အသက္႐ွဴ႐ိႈက္မႈအေပၚတြင္ အာ႐ံုစိုက္ထားလာႏိုင္ပါလိမ့္ မည္။ အၾကာမီ ျပင္ပေလာက ဆိတ္သုဥ္း၍ အနီးအနားမွ အသံကိုပင္ မၾကားေတာ့ေသာ အာ႐ံုစူး စိုက္မႈကို အသက္႐ွဴ ႐ိႈက္ရာတြင္ စကၠန္႔ပိုင္းအားျဖင့္ ထား႐ိွလာႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ တဒဂၤမွ်သာျဖစ္ ေသာ္လည္း ဤအေတြ႔အၾကံဳသည္ သင့္အတြက္ အလြန္ထူးျခားေသာအေတြ႔အၾကံဳျဖစ္ေန၍ ခ်မ္းသာမႈ၊ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈ၊ ျငိမ္းေအးမႈ အရသာကို ခံစားလိုက္ရကား ဆက္လက္ေတြ႔ၾကံဳခံစားခ်င္ေနေပ လိမ့္မည္။ သို႔ရာတြင္ ခံစားႏိုင္ဦးမည္ မဟုတ္ေပ။ မွန္မွန္ ေလ႔က်င့္ေပးျခင္းျဖင့္ တဒဂၤအေတြ႔အၾကံဳ သည္အခ်ိန္ ပို၍ပို၍ၾကာလာႏိုင္ေပသည္။ ဤတဒဂၤအခ်ိန္ကေလးသည္ သင့္ကိုယ္သင္ အသက္႐ွဴ ႐ိႈက္မႈအား႐ံု၌ ေမ႔ေပ်ာက္ပစ္လိုက္ေသာ အခိုက္အတန္႔ပင္ျဖစ္ေပသည္။ ဤသို႔သိ႐ိွ သတိစြဲေနသမွ် ကာလပတ္လံုး အျခားမည္သည့္ အေၾကာင္းအရာေပၚမွ် အာ႐ံုစိုက္ ထားႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။

အာနာပါနႆတိသည္ ျပဳလုပ္ရန္လြယ္ကူသည့္အျပင္ အထက္ဈာန္မ်ားရသည့္တိုင္ေအာင္ သမာဓိကိုျဖစ္ပြားေစႏိုင္သည္။ သမာဓိရင့္က်က္မွလည္း နက္နဲေသာ သဘာဝတရားမ်ားကို ထိုးထြင္းသိ႐ိွ နားလည္ႏိုင္၍ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေပမည္။ ထို႔အျပင္ အာနာပါနႆတိသည္ လက္ငင္းအက်ဳိး ေက်းဇူးမ်ားေပးစြမ္းႏိုင္ေပသည္။ ကိုယ္လက္အဂၤါ က်န္းမာသန္းစြမ္းလာေစ၍ ေပါ႔ပါးဖ်တ္လတ္ျခင္း၊ ႏွစ္ျခိဳက္စြာအိပ္ရျခင္း၊ ေန႔စဥ္လုပ္ငန္းမ်ားကို ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာေဆာင္႐ြက္ ႏိုင္ျခင္းစေသာ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားကိုေပးေလသည္။ စိတ္ကို တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္း ေစသည္။ ႏွလံုးမျငိမ္ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားေနသည့္အခ်ိန္အခါမ်ားမွာပင္ ဤအႏုႆတိကို တစ္မိနစ္၊ ႏွစ္မိနစ္မွ် သံုးသပ္ ဆင္ျခင္လိုက္ပါက ႐ုတ္တရက္ခ်က္ခ်င္း တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမႈရသည္ကို ကိုယ္တိုင္ ေတြ႔ျမင္သိ႐ိွႏိုင္ ေပသည္။ တစ္ေရးတစ္ေမာ အိပ္ရာမွႏိုးလာဘိသကဲ့သ႔ို လန္းဆန္း႐ႊင္ၾကည္ေနေပလိမ့္မည္။

ပညာမဂၢင္ (၂) ပါး 

၇။ သမၼာသကၤပၸ (မွန္ေသာၾကံစည္မႈ) ဆိုသည္မွာ- ကိုယ္က်ဳိးကို စြန္႔လႊတ္လိုျခင္း၊ သတၲဝါအားလံုး အေပၚတြင္ ေမတၲာစိတ္ထားျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္သည္။

၈။ သမၼာဒိ႒ိ (မွန္ေသာအျမင္) ဆိုသည္မွာ- အေၾကာင္းအရာမ်ားကို မေဖါက္မျပန္ မွန္ကန္စြာသိ ျမင္နားလည္ျခင္းျဖစ္သည္။ အရိယသစၥာေလးပါးကို မေဖါက္မျပန္ မွန္ကန္စြာ သိျမင္ျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။ ဤသို႔ ပရမတၴတရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္းသည္ ဉာဏ္ပညာအရာတြင္ အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ျခင္းျဖစ္သည္။

အထက္ေဖၚျပပါမဂၢင္လမ္းသည္ လူပုဂိၢလ္တစ္ဦးစီ အသီးသီး ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ေလ႔လာလိုက္ နာ ထူေထာင္က်င့္သံုးရမည့္ ေနထိုင္မႈ လမ္းစဥ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ အဂၤါသံုးရပ္ ကို ျပည့္စံုေအာင္ထူေထာင္ျခင္းျဖင့္ အဆံုးစြန္ ေအးျငိမ္းျခင္း၊ ခ်မ္းသာျခင္း၊ လြတ္ေျမာက္ျခင္း ျဖစ္ေသာနိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေစႏိုင္သည့္လမ္းသာျဖစ္ေပသည္။

နိဗၺာန္ကို ဤပစၥဳပၸန္(လက္႐ိွအသက္တည္ဆဲ) ဘဝ၌ပင္ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေပသည္။ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳျပီး (အမွန္တရားကိုလက္ကိုင္ျပဳျပီး) သူသည္ ကမၻာေပၚတြင္ စိတ္အခ်မ္းသာဆံုး ပုဂိၢဳလ္ ျဖစ္ေလေတာ႔သည္။ နိဗၺာန္ကို ပညာ႐ိွတို႔သည္ ၄င္းတို႔၏ကိုယ္တြင္း၌သာလွ်င္ မ်က္ေမွာက္ျပဳအပ္ရာသည္ (ပစၥတၲံ ေဝဒိ တေဗၺာ ဝိညဴ ဟိ)။ မဂၢင္ခရီးလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း စိတ္လက္႐ွည္စြာ ျပင္းစြာေသာဝီရိယျဖင့္ ေလွ်ာက္သြားျပီးေနာက္ ကိုယ္ကိုစင္ၾကယ္ေစရန္ က်င့္ၾကံအားထုတ္၍ လိုအပ္ေသာ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာႏွင့္ျပည့္စံုပါလွ်င္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ တစ္ေန႔တြင္ ကိုယ္တြင္း၌ပင္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ ေပရာသည္။ ခက္ခဲသည့္ အေခၚအေဝၚ စကားလံုးၾကီးမ်ားျဖင့္ စိတ္႐ႈပ္ေထြးေနစရာမလိုေပ။

ညႊန္း - “ဗုဒၵဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္” ၊ အခန္း (၅)၊ ‘သစၥာ(၄)ပါးတရား’၊ စာ ၄၀၅ - ၄၀၉၊ သာသနာေတာ္ထြန္ကားျပန္႔ပြားေရးဦးစီးဌာန၊ ရန္ကုန္၊ သာသနာသကၠရာဇ္ - ၂၅၅၁။ - RAHULA, WALPOLA: What the Buddha Taught: ကို ေဇယ်ာေမာင္(ဦးကိုေလး) ျမန္မာျပန္ ဆိုသည့္ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ အ႒မအၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ။

 

No comments:

Post a Comment