ဝိပႆနာဘာဝနာ

ဝိပႆနာဘာဝနာသည္ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္ စိတ္ေလ႔က်င့္မႈကမၼ႒ာန္းလုပ္ငန္းျဖစ္၍ သဘာဝ တရားကိုထိုးထြင္းသိျမင္ျပီးေနာက္ စိတ္၏လံုးဝလြတ္ေျမာက္မႈရျခင္းေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳေစႏိုင္ သည္။ သတိျဖင့္ေစာင့္ၾကည့္မႈ ႏိုးၾကားမႈ သတိျဖင့္႐ႈမွတ္မႈမ်ားတြင္အေျချပဳေသာ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ ေဝဖန္ စစ္ေဆးသည့္နည္းလမ္းျဖစ္ေပသည္။ (ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ စာ- ၁၅၁)

‘ဝိ’ - ဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႔ အဓိပၸါယ္က အနိစၥ(မျမဲဘူး)၊ ဒုကၡ(ဆင္းရဲတယ္)၊ အနတၲ(အစိုးမရ၊ ပုဂိၢလ္ သတၲဝါ ငါ႔ကိုယ္၊ ငါ႔ဟာ၊ ငါ မဟုတ္)၊ ‘ပႆနာ’-က ႐ႈသိတဲ့ဉာဏ္။

ဝိပႆနာ= အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၲ သေဘာသံုးမ်ဳိးကိုသိေအာင္႐ႈတဲ့ဉာဏ္လို႔ ဆိုလိုတယ္။

အဲဒီ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၲ သေဘာသံုးမ်ဳိးက ဘယ္မွာ႐ိွလဲ? ႐ုပ္(ခႏၶာကိုယ္)ႏွင့္ နာမ္(စိတ္)မွာ႐ိွ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီသေဘာသံုးမ်ဳိးကိုသိခ်င္ရင္ ႐ုပ္ႏွင့္နာမ္ကို သတိဦးစီးတဲ့စိတ္နဲ႔ ေစာင့္ၾကည့္ ႐ႈသိ ရတယ္။ အဲဒါ ဝိပႆနာ႐ႈတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ႐ုပ္ႏွင့္နာမ္ကို႐ႈသိေနမွဝိပႆနာ။ သတိဦးစီးတဲ့စိတ္နဲ႔ မျပတ္မလပ္ ေစာင့္ၾကည့္ ႐ႈသိေနလို႔၊ သတိခ်င္း အၾကားမလပ္ ဆက္စပ္မိသေလာက္႐ိွမွ ဝိပႆနာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္ဝိပႆနာလို႔ ေခၚတယ္။

ဒီေတာ့ သမထဘာဝနာကို အားထုတ္ျခင္းအားျဖင့္ အားေကာင္းတဲ့ စိတ္တည္ျငိမ္မႈ သမာဓိေခၚတဲ့ ဈာန္ကိုရတယ္။

 ဝိပႆနာဘာဝနာ အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ႐ုပ္နာမ္တို႔ရဲ႔ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၲ သေဘာသံုးမ်ဳိးကို ထိုးထြင္းသိျမင္တဲ့ ဝိပႆနာဉာဏ္ျဖစ္ေပၚျပီး၊ ဝိပႆနာဉာဏ္ ကုန္ဆံုးသြားေတာ့ မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ရျပီး နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳတယ္။

အဲဒါဟာ သမထဘာဝနာနဲ႔ ဝိပႆနာဘာဝနာ ျခားနားခ်က္ပဲ။

ဒါေၾကာင့္-

စိတ္တည္႐ံုမွ်၊ ႐ႈမွတ္က၊ သမထဘာဝနာ။
စိတ္တည္႐ံုသာ၊ မကပါပဲ၊ ႏွစ္ျဖာ႐ုပ္နာမ္၊ သိျမင္ရန္၊ ႐ႈျပန္ ဝိပႆနာ။
စိတ္ကိုပဲ႐ႈ႐ႈ၊ ႐ုပ္ကိုပဲ႐ႈ႐ႈ အ႐ႈခံစိတ္နဲ႔ အ႐ႈခံ႐ုပ္ရဲ႔အ႐ိွသဘာဝကို အ႐ိွအတိုင္းသိဖို႔ပဲ။ တခ်ဳိ႔ အသိမွားေနတာက မခံသာတဲ့ခံစားမႈ နာက်င္ကိုက္ခဲမႈ႐ိွလာရင္ သူ႔အ႐ိွသဘာဝအတိုင္း နာတယ္ နာတယ္၊ က်င္တယ္က်င္တယ္၊ ကိုက္တယ္ကိုက္တယ္ စသျဖင့္႐ႈၾကတယ္။ အဲဒီလို႐ႈတာဟာ ဒီမခံသာတဲ့ခံစားမႈ ေဝဒနာကိုေပ်ာက္ေအာင္႐ႈတယ္လို႔ အမွတ္မွားေနၾကတယ္။ ေပ်ာက္ေအာင္႐ႈတာမဟုတ္ဘူး၊ သိေအာင္ ႐ႈတာ။ အဲဒီနာတယ္ဆိုတဲ့မခံသာတဲ့သေဘာ ဒုကၡေဝဒနာမွာလဲ သူရဲ႔ပင္ကိုယ္သဘာဝလကၡဏာျဖစ္တဲ့ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၲ သေဘာေတြ႐ိွတယ္။ အဲဒီသေဘာေတြကိုသိေအာင္ဒုကၡေဝဒနာကို႐ႈတာ၊ ေဝဒနာ ေပ်ာက္ျငိမ္းေအာင္႐ႈတာမဟုတ္ဘူး။ ေဝဒနာ႐ိွေနတုန္းမွာ ႐ိွေနတဲ့ေဝဒနာရဲ႔ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၲသေဘာ ေတြကို သိေအာင္႐ႈတာလို႔ နားလည္ထားရမယ္။

 ႐ုပ္(ခႏၶာကိုယ္)ႏွင့္နာမ္(စိတ္)၌ ျဖစ္ေန႐ိွေနတဲ့သေဘာေတြကို ျဖစ္ေန႐ိွေနတဲ့အတိုင္း သတိနဲ႔စူးစူးစိုက္စိုက္ ေစာင့္ၾကည့္႐ႈသိေနတာသတိပ႒ာန္ဝိပႆနာအားထုတ္ပံုပဲ။ အဲဒါ မဂၢင္႐ွစ္ပါးပြားမ်ား ပံုပဲ။ အဲဒါ မဇိၩမပဋိပဒါ အလယ္လမ္း အက်င့္မွန္ပဲ။ (ခ်မ္းေျမ႔ဆရာေတာ္)

No comments:

Post a Comment