‘သတိပ႒ာနသုတ္’ ကို ၄ ပိုင္း ခြဲျခားထားသည္ -
၁။ မိမိကိုယ္၌ျဖစ္ပ်က္မႈကို႐ႈရေသာ ကာယာႏုပႆနာသတိပ႒ာန၊္
၂။ မိမိေတြ႔ထိခံစားေသာေဝဒနာတစ္ခု၌ ျဖစ္ပ်က္မႈကို႐ႈရေသာ ေဝဒနာႏုပႆနာသတိ ပ႒ာန္၊
၃။ မိမိစိတ္တစ္ခု၌ ျဖစ္ပ်က္မႈကို႐ႈရေသာ စိတၲာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ျဖစ္၍
၄။ ကိုယ္က်င့္သီလ ဉာဏ္ပညာဆိုင ္ရာ တရားစု၌ ျဖစ္ပ်က္မႈကို႐ႈရေသာ ဓမၼာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ တို႔ျဖစ္ သည္။
မည္သည့္ ကမၼ႒ာန္းတရားတြင္မဆို အဓိကေဆာင္႐ြက္ရန္ကိစၥမွာ သတိျမဲစြာ႐ိွေနရန္ႏွင့္အဖန္ တလဲလဲ ႐ႈေနရန္ (အႏုပႆနာ)ျဖစ္ေၾကာင္း သိ႐ိွထားသင့္ေပသည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ သတိပ႒ာန္မွာ မိမိလုပ္ေဆာင္ေနသည့္အမႈကိစၥမ်ား တြင္ အစဥ္အျမဲ သတိကပ္မွတ္သားျခင္းျဖစ္၍ မ်က္ေမွာက္တည့္တည့္ေနျခင္း၊ ပစၥဳပၸန္အမႈ၌ အာ႐ံု တည္႐ိွေစျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ဤကမၼ႒ာန္းနည္းလမ္းအရ သတိပ႒ာန္ထူေထာင္ရန္ မည္သည့္ ကိစၥမွ် အထူးအေထြလုပ္ေဆာင္ရန္ မလိုေပ။ ဤကမၼ႒ာန္းကို က်င့္သံုးရန္ သင္၏တန္ဖိုး႐ိွလွေသာ အခ်ိန္မွ တစ္စကၠန္႔မွ်ပင္ ျဖဳန္းသံုးပစ္ရန္ မလိုေပ။ မိမိေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း လုပ္ကိုင္ေနၾက လုပ္ငန္းအဝဝ လုပ္ကိုင္ေနစဥ္ လုပ္ကိုင္ေနသမွ်အမႈကိစၥတို႔ကို ေန႔ေရာညပါ သတိမလြတ္ေစဘဲ ျပဳလုပ္ေဆာင္ ႐ြက္ရန္သာလိုေပသည္။ (ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ စာ- ၁၅၈)
ကာယ ဂတာသတိပ႒ာန္လုပ္ငန္း
လက္ေတြ႔အသံုးဝင္၍အေရးၾကီးေသာ အျခားကမၼ႒ာန္းလုပ္နည္းတစ္ခုမွာ ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း ကိုယ္ ေရးကိုယ္တာကိစၥ၊ အမ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ကိစၥ၊ အလုပ္ခြင္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ကိစၥမ်ားကို ကာယ ကံ၊ ဝစီကံေျမာက္ေဆာင္႐ြက္ေနစဥ္ ေဆာင္႐ြက္လုပ္ကိုင္ေနသမွ်ကို သတိခ်ပ္၍ေနရသည့္ ကာယ ဂတာသတိပ႒ာန္လုပ္ငန္းပင္ျဖစ္သည္။ လမ္းေလွ်ာက္သည္ျဖစ္ေစ၊ ရပ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ထိုင္သည္ျဖစ္ ေစ၊ လဲေလ်ာင္သည္ျဖစ္ေစ၊ အိပ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္လက္အဂၤါကိုဆန္႔သည္ျဖစ္ေစ၊ ေကြးသည္ျဖစ္ ေစ၊ အဝတ္တန္ဆားကိုဝတ္လဲစဥ္ျဖစ္ေစ၊ စကားေျပားဆုိစဥ္၊ ဆိတ္ဆိတ္ေနစဥ္၊ စားစဥ္၊ ေသာက္ စဥ္၊ တပို႔တပါးသြားစဥ္ျဖစ္ေစ မည္သည့္အလုပ္အကိုင္ အျပဳအမူကိုမဆို လုပ္ကိုင္ေနစဥ္ လုပ္ကိုင္ သမွ်ကိုသတိကပ္၍ အလံုးစံုသိ႐ိွေနမႈပင္ျဖစ္သည္။ ပစၥဳပၸန္အလုပ္ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္တြင္သာ အာ႐ံုျပဳ၍ေနထိုင္ရမည္ဟုဆိုလိုရင္းျဖစ္သည္။ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္ ေနထိုင္သူသာလွ်င္ ဘဝအစစ္ အမွန္ႏွင့္ထိေတြ႔သူျဖစ္၍ အေပ်ာ္ေမြ႔ဆံုး အခ်မ္းေျမ႔ဆံုးသူတစ္ဦးျဖစ္ေပသည္။ မိုက္မဲသူမ်ားကား အတိတ္ကိုျပန္လွန္၍ ေနာင္တျဖစ္၏။ အနာဂတ္ကိုေမွ်ာ္မွန္း၍ ပူပင္ၾက၏။ နည္းလမ္းအမွန္မွာ မိမိ ကိုယ္မိမိ လံုးဝေမ႔ေပ်ာက္ ပစ္၍ လုပ္ေဆာင္ ေနေသာအမႈတြင္သာ အာ႐ံုနစ္ျမဳပ္ေနေစျခင္းျဖစ္ သည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ သတိပ႒ာန္မွာ မိမိလုပ္ေဆာင္ေနသည့္အမႈကိစၥမ်ားတြင္ အစဥ္ အျမဲသတိကပ္မွတ္သားျခင္ျဖစ္၍ မ်က္ေမွာက္တည့္တည့္ေနျခင္း၊ ပစၥဳပၸန္အမႈ၌ အာ႐ံုတည္႐ိွ ေစျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။
ဤကမၼ႒ာန္းကို က်င့္သံုးရန္ သင္၏တန္ဖိုး႐ိွလွေသာအခ်ိန္မွ တစ္စကၠန္႔မွ်ပင္ ျဖဳန္ပစ္ရန္မလို ေပ။ မိမိ ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း လုပ္ကိုင္ေနက် လုပ္ငန္းအဝဝ လုပ္ကိုင္ေနစဥ္ လုပ္ကိုင္ေနသမွ်အမႈကိစၥ တို႔ကို ေန႔ေရာညပါ သတိမလြတ္ေစဘဲ ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္ရန္သာလိုေပသည္။ အထက္တြင္တင္ျပ ေဆြးေႏြးခဲ့ေသာ ကမၼ႒ာန္းလုပ္ငန္းရပ္ ၂ မ်ဳိးမွာ ကာယႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ကာယာႏုပႆနာ ကမၼ႒ာန္းမ်ားျဖစ္ေပသည္။
႐ုပ္ႏွင့္နာမ္(ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္စိတ္)မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနသမွ်ကို မလြတ္ရ မလစ္ရေအာင္ေစာင့္ၾကည့္ျပီး သိေနတာကို သတိလို႔ဆိုလိုတယ္။ ပ႒ာန္ဆိုတာ စြဲစြဲျမဲျမဲ စူးစူးစိုက္စိုက္။ ထို႔ေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္ဆိုတာ ႐ုပ္ႏွင့္နာမ္(ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္စိတ္)မွာျဖစ္ပ်က္ေနသမွ်ကိုမလြတ္ရမလစ္ရေအာင္ေစာင့္ၾကည့္ျပီးသိေနတာကိုဆိုလိုတယ္။ (ခ်မ္းေျမ႔ဆရာေတာ္၊ စာ-၂၂)
ဗုဒၶျမတ္စြာေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ သတိပ႒ာန္မွာ မိမိေန႔စဥ္ေန႔တိုင္းလုပ္ေဆာင္ေနသည့္ အမႈကိစၥ မ်ားတြင္ အစဥ္အျမဲသတိကပ္မွတ္သားျခင္းျဖစ္၍၊ မ်က္ေမွာက္တည့္တည့္ေနျခင္း၊ ပစၥဳပၸန္အမႈ၌ အာ႐ံုတည္ ႐ိွေစျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ မိမိသေဘာအေလ်ာက္ ထိုင္လိုကထိုင္၊ ရပ္လိုကရပ္၊ စၾကၤန္ေလွ်ာက္လိုက ေလွ်ာက္၊ ေလ်ာင္လိုကေလ်ာင္းျပီး၊ မည္သည့္အေနအထားတြင္မဆို၊ မည္သည့္ေနရာတြင္မဆိုျပဳလုပ္ ႏိုင္ေပသည္။ မိမိလုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္သမွ်ကိုသတိကပ္၍ ႐ႈမွတ္သိ႐ိွေနရန္သာလိုေပသည္။ (ျမတ္ဗုဒၶ ေဒသနာ၊ စာ ၁၅၂-၁၅၈)
သတိပ႒ာန္ေလးပါးဆိုသည့္- ဤအက်င့္လမ္းသည္ သတၲဝါတို႔၏ စိတ္အညစ္အေၾကးစင္ၾကယ္ရန္၊ စိုးရိမ္ပူေဆြးငိုေၾကြးမႈတို႔ကိုလြတ္ေျမာက္ရန္၊ စိတ္ဆင္းရဲ ကိုယ္ဆင္းရဲတို႔ခ်ဳပ္ျငိမ္းရန္၊ အရိယမဂ္ကိုရရန္၊ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာလမ္းပင္ျဖစ္သည္ဟု ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားထားေပ သည္။ (ဗုဒၶဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္၊ စာ-၁၆၂)
သတိပ႒ာန္ေလးပါး-
(၁) ကာယာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ဆိုတာ ကာယဆိုတဲ့႐ုပ္အေပါင္းကို႐ႈမွတ္ျပီး သိတာပါပဲ။ ကိုယ္အမူအရာျပဳတိုင္း ျဖစ္တိုင္း႐ႈမွတ္ျပီး အမွန္အတိုင္းသိရန္ညႊန္ျပထားပါတယ္။ သြား လွ်င္သြားသည္ဟုမွတ္ရမည္ သိရမည္။ ရပ္လွ်င္ရပ္သည္ဟု မွတ္သိရမည္။ ထိုင္လွ်င္ ထိုင္သည္ဟု မွတ္သိရမည္။ ေလ်ာင္လွ်င္ေလ်ာင္သည္ဟု မွတ္သိရမည္။ ကိုယ္ကာယ ေျပာင္းလဲသမွ်ကို ေျပာင္းလဲသည့္အတိုင္းမွတ္သိရမည္ဟု သတိပ႒ာန္ပါဠိေတာ္၌ ျမတ္စြာ ဘုရားေဟာၾကားထားပါသည္။
အလြယ္ဆံုးဥပမာတစ္ခုျပရလွ်င္ ဝမ္းဗိုက္ေဖာင္းလာသည္ကိုေစာင့္ၾကည့္ပါက တေ႐ြ႔ေ႐ြ႔ ေဖာင္းၾကြလာသည့္သေဘာကို သူ႔အ႐ိွအတိုင္း ႐ႈသိရေပသည္။ ထို႔အတူ ပိန္သြားလွ်င္ လည္း တေ႐ြ႔ေ႐ြ႔ပိန္က်သြားသည့္သေဘားကို သူ႔အ႐ိွအတိုင္း ႐ႈသိေနရန္လိုေပသည္။ မိမိ ဉာဏ္ျဖင့္ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ ဆင္ျခင္ျခင္းမလုပ္ရေပ။ ဤနည္းသည္ ျမတ္စြာဘုရားေဟာ ေတာ္မူတဲ့ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ေတာ္လာနည္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ အဲဒီေတာ့ ေဖာင္းတာ႐ႈ လိုက္ရင္ ေဖာင္းလာတဲ့ေ႐ြ႔လ်ားမႈေလးေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာသိလာတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ ပိုပို ျပီး ႐ွင္း႐ွင္လင္းလင္းသိသိလာေတာ့ ဝမ္းဗုိက္ပံုသႏၲာန္ကိုမသိရမေတြ႔ရေတာ့ဘဲ ေ႐ြ႔တာ ေလးေတြခ်ည္းေတြ႔သိေနရတယ္။ တစ္ေ႐ြ႔ေပ်ာက္သြားတယ္၊ ေနာက္တစ္ေ႐ြ႔ျဖစ္လာတယ္၊ ျပန္ေပ်ာက္သြားတယ္။ အဲ့ဒီလို ျဖစ္လာတာ ေပ်ာက္သြားတာကိုသိလာရေတာ့၊ ျဖစ္တာ ပ်က္တာကို ႐ွင္း႐ွင္းလင္းလင္းသိသြားတယ္။ အဲဒီလိုသိသြားတဲ့အခါက်ေတာ့ ႐ုပ္တိုင္း ႐ုပ္တိုင္းဟာျဖစ္ေပၚျပီးေပ်ာက္ေပ်က္သြားတာပဲ၊ျဖစ္ပ်က္မႈအစဥ္မွ်သာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႐ုပ္ ခႏၶာေတြဟာ ျဖစ္လိုက္ပ်က္လိုက္နဲ႔ မတည္ျမဲဘူးဆိုတဲအနိစၥသေဘာကို ထင္႐ွားသိရ တယ္။
ဥပမာအားျဖင့္လ်ပ္စစ္မီးသီတစ္လံုးမွလင္းသည့္အလင္းေရာင္သည္တစ္စကၠန္႔လွ်င္အၾကိမ္ (၅၀)အေျပာင္းအလဲ႐ိွသည္ဟု သိပံၸပညာ႐ွင္မ်ားကဆိုၾကေပသည္။ ယင္းေျပာင္လဲမႈကို သာမာန္လူအေနျဖင့္ မသိျမင္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဝိပႆနာ႐ႈမွတ္ေနသည့္ေယာဂီအေနျဖင့္မူ ဘဂၤဉာဏ္ေရာက္သည့္အခါသိႏိုင္ေပသည္။ ထို႔အတူ မိမိခႏၶာကိုယ္မွ႐ုပ္နဲ႔နာမ္မ်ား တရိပ္ ရိပ္ေျပာင္းလဲျဖစ္ပ်က္ေနသည္ကိုလည္းေတြ႔သိႏိုင္ေပသည္။ အဲဒီေတာ့ ႐ုပ္နာမ္ေတြဟာ မျမဲတာခ်ည္းပဲ။ ႏွစ္သက္စရာတပ္မက္စရာရယ္လို႔ ဘာတစ္ခုမွမ႐ိွဘူး။ တစ္နည္းေျပာရ ရင္ ႐ုပ္ေတြဟာျဖစ္ျပီးတာနဲ႔ အလြန္လ်င္ျမန္စြာပ်က္ပ်က္သြားတာကိုသိရတယ္။ ယင္းျဖစ္ ပ်က္မႈႏႈန္းသည္တိုင္းတာ၍မရႏုိင္ေလာက္ေအာင္ အလြန္လ်င္ျမန္ေသာေၾကာင့္ ႐ုပ္ခႏၶာကို အဆက္မျပတ္ျမင္ေနရျပီး၊ တည္ျမဲေနသည္ဟုထင္မွတ္ေနျခင္းသာျဖစ္သည္။ အမွန္စင္ စစ္တြင္မူ ႐ုပ္ႏွင့္နာမ္သည္ ျဖစ္ျပီးသည္ႏွင့္ခ်က္ခ်င္းပ်က္ပ်က္သြားေသာေၾကာင့္ အေကာင္ အထည္ဟူ၍ဘာမွ်မ႐ိွ၊ အနတၲသေဘာသာျဖစ္သည္။ (မဟာစည္ဆရာေတာ္)
ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက ယံ= အၾကင္တရားသည္၊ အနိစၥံ= ျဖစ္ျဖစ္ျပီး ပ်က္ပ်က္သြား လို႔ မတည္ျမဲ၊ တံ= ထိုျဖစ္ျပီးပ်က္လို႔ မတည္ျမဲေသာတရားသည္ ဒုကၡံ= ဆင္းရဲ၏၊ တံ=မတည္မျမဲ ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္တတ္ေသာေၾကာင့္ ဆင္းရဲေသာ ထိုတရားသည္ အနတၲာ= အလိုအတိုင္း ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာတရားမဟုတ္၊ အနတၲာ= မပ်က္မစီးဘဲ အျမဲ တည္ေနတဲ့ အတၲမဟုတ္လို႔ ေဟာေတာ္မူတာပဲ။ (ခ်မ္းေျမ႔ဆရာေတာ္)
(၂) ေဝဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ဆိုတာ ျဖစ္ေပၚလာသမွ်ခံစားမႈေဝဒနာအေပါင္းကို ႐ႈမွတ္ျပီး သိတာပါပဲ။
ဥပမာ- နာတယ္ဆိုတဲ့ေဝဒနာကို သာမန္ဆိုရင္ အဆက္မျပတ္နာေနတယ္လို႔ထင္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ သတိဦးစီးတဲ့စိတ္နဲ႔ မျပတ္မလပ္ေစာင့္ၾကည့္႐ႈသိေနလို႔၊ အာ႐ံုစူးစိုက္မႈသမာဓိအား ေကာင္းလာအသည့္ခါ နာေနသည့္ေဝဒနာသည္ တဆက္တည္နာေနတာမဟုတ္ပဲ၊ နာ လိုက္၊ ေပ်ာက္သြားလိုက္၊ ျပန္နာလိုက္နဲ႔ ဆက္ကာဆက္ကာျဖစ္ပ်က္ေနတာကိုေတြ႔ရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဝဒနာဆိုတာမတည္ျမဲ၊ ဆင္းရဲတယ္၊ အစိုမရလို႔ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၲ ဆိုတဲ့ လကၡဏာၾကီးသံုးပါးကို ႐ႈျမင္ဆင္ျခင္ႏိုင္တယ္။ အျခားေဝဒနာမ်ားကိုလည္းထိုကဲ့သို႔ပင္ ႐ႈမွတ္ဆင္ျခင္ပြားမ်ားႏိုင္ေပသည္။ ထိုသို႔႐ႈမွတ္ဆင္ျခင္ပြားမ်ားျခင္းသည္ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ပင္ျဖစ္သည္။
(၃) စိတၲာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ဆိုသည္မွာ စိတ္ ၁၆- မ်ဳိးကို ျဖစ္တိုင္းျဖစ္တိုင္း႐ႈမွတ္ျပီး သိေန ျခင္းျဖစ္သည္။
ဝိပႆနာအလုပ္သည္စိတ္အလုပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္ကို႐ႈသည့္ စိတၲာႏုပႆနာသတိ ပ႒ာန္သည္ အလြန္အေရးၾကီးေပသည္။ ထင္ထင္႐ွား႐ွားျဖစ္ေပၚသမွ်စိတ္မ်ားကို ျဖစ္ေန ႐ိွေနသည့္အတိုင္း မလြတ္တမ္း႐ႈသိရေပသည္။ ဥပမာ စိတ္ဆိုးလွ်င္ ‘စိတ္ဆိုးတယ္ စိတ္ ဆိုးတယ္’လို႔ ျဖစ္ေန႐ိွေနသည့္အတိုင္း မလြတ္တမ္း႐ႈသိရေပသည္။ တစ္စံုတစ္ရာစဥ္းစား လွ်င္ စိတ္ကူးလွ်င္ ‘စဥ္းစားတယ္ စိတ္ကူးတယ္’လို႔ အ႐ွိအတိုင္း႐ႈသိေနရေပသည္။ ထိုကဲ့ သို႔႐ႈရာတြင္ စိတ္အဆိုကေလးကူေပးရေပသည္။ ထိုသို႔ကူေပးမွသာ ႐ႈစိတ္က အ႐ႈခံအာ႐ံု ကိုစူးစူးစိုက္စိုက္သိႏိုင္ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ ‘ငါစိတ္ဆိုးသည္၊ ငါ၏ေဒါသ’ဟု မ႐ႈမွတ္မိ ရန္သတိျပဳရေပမည္။ စိတ္ဆိုးအမ်က္ထြက္ေနသည့္စိတ္တစ္ခု၏အေျခအေနကို သတိျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း၊ ဂ႐ုျပဳ၍မွတ္သားျခင္းသာျဖစ္ေစရမည္။ (မဟာစည္ဆရာေတာ္) ထိုသို႔႐ႈျခင္းျဖင့္ စိတ္မ်ားသည္ တစ္ခုျဖစ္ေပၚလိုက္၊ ပ်က္သြားလိုက္၊ ေနာက္တစ္ခုျဖစ္ေပၚ လိုက္ျဖင့္ စိတ္မ်ား၏ျဖစ္ပ်က္မႈအစဥ္ကို႐ႈသိရေပသည္။ နာမ္ဆိုသည့္စိတ္သည္ ျဖစ္လိုက္ ပ်က္လိုက္ျဖင့္ စိတ္၏မတည္ျမဲမႈကို႐ႈသိျပီး၊ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၲဆိုသည့္ လကၡဏာၾကီးသံုး ပါးကိုသိျမင္ေအာင္႐ႈမွတ္ဆင္ျခင္ရေပသည္။ ထိုသို႔႐ႈမွတ္ဆင္ျခင္ျခင္းကိုပင္ စိတၲာႏုပႆ နာသတိပ႒ာန္ဟုေခၚပါသည္။
(၄) ဓမၼာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ဆိုသည္မွာ နီဝရဏမ်ားကို႐ႈပံု၊ ခႏၶာကို႐ႈပံု၊ အာယတနကို႐ႈပံု၊ ေဗာဇၩင္ကို႐ႈပံု၊ သစၥာကို႐ႈပံုဆိုျပီး ငါးမ်ဳိးခြဲျခားျပီး ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာၾကာထားပါသည္။
သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတိုးတက္စီပင္ရန္ ေလ႔က်င့္ျပဳလုပ္ရေသာကမၼ႒ာန္းမွာ ဓမၼာႏုပႆ နာကမၼ႒ာန္းျဖစ္ေပသည္။ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာႏွင့္ပတ္သက္ေသာ စာေပသင္ၾကားနာယူ ျခင္း၊ စာဖတ္ျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္း၊ ေဟာေျပာျခင္း၊ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ျခင္းမ်ားသည္ ဓမၼာႏု ပႆနာလုပ္ငန္းတြင္အက်ဳံးဝင္ေပသည္။ စာအုပ္ကိုဖတ္႐ႈေလ႔လာ၍ စာအုပ္တြင္တင္ျပ ေဆြးေႏြးထားေသာသေဘာတရားမ်ားကို နက္နက္နဲနဲေတြးေတာဆင္ျခင္မႈသည္လည္း ကမၼ႒ာန္းထိုင္နည္တစ္နည္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ တရားေဆြးေႏြးေျပာဆိုျခင္းသည္လည္း ကမၼ ႒ာန္းစီးျဖန္းနည္းတစ္မ်ဳိးပင္ျဖစ္ရကာ၊ အက်ဳိးရလဒ္မွာ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳရျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။ (ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ စာ ၁၆၁-၁၆၂)။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရပါမူ ဓမၼာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ဆိုသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကား ေတာ္မူခဲ့ေသာတရားေတာ္မ်ားသည္အၾကြင္းမ႐ိွမွန္ကန္ေတာ္မူျပီး၊ သတၲဝါမ်ားအား ဆင္းရဲ ဒုကၡအေပါင္းမွလြတ္ေျမာက္ရာ ျမတ္နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳေစႏိုင္ေၾကာင္း အၾကြင္းမဲ့ယံု ၾကည္ကာ၊ ေလ႔လာဆင္ျခင္ ႐ႈျမင္ပြားမ်ား အားထုတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။
သီလ သမာဓိ ပညာ အဂၤါ ၃-ရပ္ကိုျပည့္စံုေအာင္ထူေထာင္ျခင္းျဖင့္ အဆံုးစြန္ေအးျငိမ္းျခင္း၊ ခ်မ္းသာျခင္း၊လြတ္ေျမာက္ျခင္းျဖစ္ေသာနိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳေစႏိုင္ေပသည္။(ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊စာ-၁၁၅)
႐ုပ္နာမ္ခႏၶာကို တြယ္တာတပ္မက္သည့္ တဏွာ႐ိွေနသမွ်၊ သံသရာစက္ရဟတ္သည္အဆက္ မျပတ္လည္ပတ္ျမဲလည္ပတ္ေနမည္သာျဖစ္သည္။ ယင္းစက္ရဟတ္ကိုခုတ္ေမာင္းေနသည့္ အင္အား တည္းဟူေသာ ‘တဏွာ’ကို “အမွန္တရား သစၥာ (ဝါ) နိဗၺာန္” ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳေသာ‘ပညာ’ျဖင့္ ျဖတ္ ေတာက္ႏိုင္မွသာ သံသရာစက္ရဟတ္အလည္ရပ္ႏိုင္ေပမည္။
ဤခႏၶာကိုယ္ၾကီးသည္ အနိစၥ(မျမဲ)၊ ဒုကၡ(ဆင္းရဲတယ္)၊ အနတၲ(အစိုမရ) ဆိုေသာသေဘာမ်ားကို ဝိပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ထိုးထြင္းသိျမင္ျပီး၊ ဤခႏၶာကိုယ္ၾကီးကို စက္ဆုပ္႐ံြ႐ွာမုန္းတီးကာ မတြယ္တာ မတပ္ မက္ မစြဲလမ္းေတာ့မွသာ တဏွာကုန္ဆံုးရာ၊ တဏွာခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ(တဏွာကၡယ)နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ မည္ျဖစ္ေပမည္။
နိဗၺာန္ကို ပညာ႐ိွတို႔သည္ ၄င္းတို႔၏ကိုယ္တြင္၌သာလွ်င္မ်က္ေမွာက္ျပဳအပ္ရာသည္။ မဂၢင္႐ွစ္ပါး အက်င့္မ်ားကို စိတ္လက္႐ွည္စြာ လံုးလဝီရိယႏွင့္ မွန္မွန္ေလွ်ာက္လွမ္းသြားျခင္းျဖင့္ မိမိကိုယ္မိမိ စင္ၾကယ္ ေစရန္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ကာ၊ လိုအပ္ေသာ သီလ သမာဓိ ပညာႏွင့္ျပည့္စံုပါလွ်င္ တစ္ေန႔တြင္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ သည္ ကိုယ္တြင္း၌ပင္နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေပရာသည္။ နားလည္ရန္ခက္ခဲသည့္စကားလံုးၾကီးမ်ားျဖင့္ စိတ္႐ႈပ္ေထြးေနစရာမလိုေပ။ နိဗၺာန္ကိုယခုဘဝ၌ပင္မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေပသည္။ နိဗၺာန္ကို‘ေရာက္’ရန္ ေသ သည့္တိုင္ေအာင္ေစာင့္ဆိုင္းစရာမလိုေပ။ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳျပီး (အမွန္တရားကိုလက္ကိုင္ျပဳျပီး)သူ သည္ ဤကမၻာတြင္ စိတ္အခ်မ္းသာဆံုးပုဂိၢဳလ္ျဖစ္ေတာ့သည္။ (ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ စာ ၁၀၃-၁၀၅)
႐ုပ္အေပါင္း၊ ေဝဒနာအေပါင္း၊ စိတ္အေပါင္း၊ တရာဓမၼအေပါင္း (႐ုပ္နာမ္ဓမၼသခၤါရတရား)တို႔ကို သတိကပ္ျပီး သဘာဝအ႐ိွအတိုင္း စူးစူးစိုက္စိုက္ ႐ႈမွတ္ဆင္ျခင္ေနျခင္းျဖင့္ မေကာင္းေသာစိတ္အညစ္ အေၾကးမ်ားျဖစ္ေပၚဝင္ေရာက္ခြင့္မရႏိုင္ပဲ သီလမဂၢင္၊ သမာဓိမဂၢင္၊ ပညာမဂၢင္၊ မဂၢင္႐ွစ္ပါးစလံုးကို ျပည့္စံုေစျပီး အေကာင္းအဆိုး အေၾကာင္းအက်ဳိးမ်ားကို ေဝဖန္ ပိုင္းျခား ထိုးထြင္းသိျမင္ႏိုင္ေသာ ဝိပႆနာ ဉာဏ္မ်ားျဖစ္ေပၚကာ တစ္ဆင့္ထက္တစ္ဆင့္ ျမင့္သထက္ျမင့့္ျပီး နိဗၺာနမဂ္ဖိုလ္္ကို ရက္တိုတိုျဖစ္ လ်င္ျမန္စြာ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကပါေစဟု ဆုေတာင္းေမတၲာပို႔သအပ္ပါသည္။ (ဤကဲ့သို႔ထိုးထြင္းသိျမင္ႏိုင္ ရန္စိတ္သည္ ကိေလသာအညစ္အေၾကးအားလံုးကင္စင္ျပီး၊ ကမၼ႒ာန္းဝိပႆနာလုပ္ငန္းျဖင့္တန္ခိုးထက္ ျမက္လ်က္႐ိွရေပမည္။)
ညႊန္း
- ျမတ္ဗုဒၶ ေဒသနာ။
- မဟာစည္ဆရာေတာ္ ေဟာေျပာသည့္ ‘ကမၻာ့သာသနာျပဳတရားေတာ္’။
- ခ်မ္းေျမ႔ဆရာေတာ္ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ “နံနက္ခ်ိန္ခါၾသဝါဒေဒသနာ’
- ဗုဒၶဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္။
No comments:
Post a Comment