ဗုဒၶသာသနာ သိမွတ္ဖြယ္ရာအျဖာျဖာ

ဗုဒၶက ခြင့္ျပဳေတာ္မူေသာ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚမႈ 


ကာလာမ အမ်ဳိးသားတို႔ -
  • သတင္းစကားကို ၾကား႐ံုမွ်ျဖင့္ နားမေယာင္ႏွင့္၊ 
  •  အစဥ္အလာျဖစ္ေပသည္ဟူ၍လည္း လက္မခံႏွင့္၊ 
  • လူေျပာ သူေျပာ တစ္ဆင့္စကားကိုလည္း မယံုေလႏွင့္၊ 
  • ဘာသာေရးက်မ္းၾကီးမ်ား ကိုးကားေျပာ၍လည္ မွန္လွျပီ မထင္ေလႏွင့္၊ 
  • တကၠနည္းႏွင့္ ဆင္ျခင္ ၾကံဆ ယူ႐ံုမွ်ကိုလည္း နားမေယာင္ေလႏွင့္၊ 
  • ပံုပန္းအျမင္ သ႑ာန္ ၾကည့္၍လည္း မဆံုးျဖတ္ႏွင့္၊
  •  ေရာ္ရမ္းမွန္းဆ ယူရေသာ သေဘာ ထင္ျမင္ခ်က္ကိုလည္း အမွန္ဟု မမွတ္ မယူႏွင့္၊
  •  ျဖစ္ႏိုင္ေကာင္း၏ဟုု ထင္ျမင္ရယံုျဖင့္လည္း အမွန္ဟု မမွတ္ယူႏွင့္၊ 
  • အသင္တို႔ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာ ဆရာသမားျဖစ္ေပသည္ ဟူေသာ သေဘားေၾကာင့္ လည္း မွန္လွျပီဟု တထစ္ခ် မမွတ္ကုန္ရာ။ 
“အို- ကာလာမႏြယ္ဖြား အမ်ဳိးသားတို႔! အခ်ဳိ႔ေသာ အေၾကာင္းတရားသည္ အကုသိုလ္ျဖစ္ သည္၊ မမွန္ကန္၊ မေကာင္းက်ဳိးကိုျဖစ္ေစသည္ဟု သင္တို႔ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် သိ႐ိွ၏၊ ထိုအၾကာင္းတရားမ်ားကို စြန္႔ပယ္ၾကကုန္ေလာ႔။”

“အခ်ဴိ႕အေၾကာင္းတရားမ်ားမွမူ ကုသိုလ္ ျဖစ္သည္၊ ေကာင္းက်ဳိးကို ျဖစ္ေစသည္ဟု အသင္ တို႔ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် သိ၏၊ ထိုအေၾကာင္းတရားမ်ားကို ႏွစ္သက္စြာ လက္ခံ၍ လိုက္နာ က်င့္ၾကံၾကေပေတာ့။” (အဂၤုတၲရနိကာယ)

ဗုဒၶက ဤထက္ပင္ လြန္ကဲ၍ ဆိုေပေသးသည္ -

တစ္စံုတစ္ေယာက္အား မိမိဆရာအျဖစ္ လက္ခံလိုက္နာမည္ဆိုလွ်င္ ‘တထာဂတ’ ျမတ္စြာဘုရားကိုပင္ေသာ္လည္း အမ်ဳိးစစ္ အဖိုးတန္ မွန္မမွန္ ထင္႐ွား သိျမင္ႏိုင္ရန္ ေသျခား စြာစစ္ေဆးစမ္းသပ္ေလ႔လာသင့္သည္-ဟု ၄င္း၏ ရဟန္းတို႔အား မိန္႔ျမြက္ခဲ့ေလသည္။ (ဝိမံသကသုတၲ။ အမွတ္(၄၇)။ မဇိၩမနိကာယ။)

 ညႊန္း - RAHULA, WALPOLA: What the Buddha Taught: ကို ေဇယ်ာေမာင္(ဦးကိုေလး) ျမန္မာျပန္ ဆိုသည့္ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ အ႒မအၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ။ စာ-၂၉။

ဗုဒၶသာသနာ 

သဗၺပါပႆ အကရဏံ၊ ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ။
သစိတၲပရိေယာဒပနံ၊ ဧတံ ဗုဒၶါန သာသနံ။
မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ အားလံုးကို မျပဳရ၊
 ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ အားလံုးကို ျပည့္စံုေစရမည္၊
မိမိစိတ္ကို လံုးဝ ျဖဴစင္ေစရမည္၊
ဤသံုးပါးဟာ ဘုရား႐ွင္တို႔၏ အဆံုးအမ သာသနာေတာ္ ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶလမ္းစဥ္ 

ဗုဒၶ၏ နည္းလမ္းမွာ အၾကမ္းဖက္မႈကင္းေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဝါဒကို လက္ကိုင္ျပဳ၍ ေမတၲာ က႐ုဏာထားေသာ သည္းခံမႈ နားလည္မႈ႐ိွေသာ၊ အမွန္တရားစဲြကိုင္၍ ဉာဏ္ပညာႏွင့္ျပည့္စံု ေသာ၊ သက္႐ိွသတၲဝါအားလံုးအေပၚ ညွာတာေထာက္ထားေသာ၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းစိတ္ထား၊ မုန္းတီး အမ်က္ပြားျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္ျခင္းတို႔မွ လံုးဝကင္း႐ွင္းေသာ လမ္းစဥ္ျဖစ္ေပသည္။

‘ရန္ကို ရန္တံု႔မူျခင္းအားျဖင့္ ဘယ္အခါမွ် မျငိမ္းကုန္၊ ရန္တံု႔မမူဘဲ ၾကင္နာစိတ္ထားျခင္း ျဖင့္ ျငိမ္းကုန္၏။ ဤကား ေ႐ွးအစဥ္အလာ ဓမၼတာေပတည္း’ ဟူ၍ ျမတ္စြာဘုရား မိန္႔ၾကားေတာ္မူ သည္။

 အမ်က္ေဒါသထြက္ေသာသူကို အမ်က္မထြက္ျခင္း (ေမတၲာထားျခင္းျဖင့္) ေအာင္ရာ၏။ မေကာင္းေသာသူကို ေကာင္းေသာသေဘာျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။ ႏွေျမာဝန္တိုေသာသူကို ေပးကမ္း ျခင္းျဖင့္ ေအာင္ရာ၏။

မိမိ၏ အိမ္နည္းခ်င္းအေပၚ ႏိုင္ထက္စီးနင္းျပဳလုပ္၍ ေအာင္ႏိုင္မႈရလိုေသာစိတ္ ျပင္ျပေန သည့္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာသူ၌ ေပ်ာ္႐ႊင္ခ်မ္းသာမႈ၊ ျငိမ္းခ်မ္းမႈ မရ႐ိွႏိုင္ေပ။ ‘အႏိုင္ရေသာသူ မွာ ရန္မ်ား၏၊ အမုန္ပြား၏။ အ႐ံႈးခံရေသာသူသည္ ဆင္းရဲျငိဳျငင္စြာေနရ၏။ ေအာင္ျခင္း၊ ႐ံႈးျခင္း သေဘာႏွစ္ပါးကို ပယ္႐ွားသူသည္ ေအးျငိမ္းခ်မ္းသာစြာ ေနရ၏။’ဟု ျမတ္စြာဘုရားမိန္႔ျမြက္ေတာမူ သည္။ (ဓမၼပဒ ၁၅၊ ၅။)

 ျငိမ္ခ်မ္းျခင္းႏွင့္ေပ်ာ္႐ႊင္ျခင္းကို ေဆာင္ယူႏိုင္ေသာ တစ္ခုတည္းေသာ ေအာင္ႏိုင္မႈသည္ မိမိကိုယ္ ေအာင္ႏိုင္မႈသာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ‘စစ္ေျမျပင္၌ ရန္သူသိန္းသန္းကို ေအာင္ႏိုင္ရာ၏။ သို႔ရာတြင္ မိမိတစ္ကိုယ္တည္းကိုသာ ေအာင္ႏိုင္သူသည္ ေအာင္ႏိုင္သူမ်ားတြင္ အထူးကဲဆံုးျဖစ္ သည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။’ (ဓမၼပဒ ၈၊ ၄။)

ညႊန္း - RAHULA, WALPOLA: What the Buddha Taught: ကို ေဇယ်ာေမာင္(ဦးကိုေလး) ျမန္မာျပန္ ဆိုသည့္ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ အ႒မအၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ။ စာ ၁၈၅-၁၈၆။

မေမ႔အပ္ေသာ ဗုဒၶၾသဝါဒ 

  • အားကိုးရာအစစ္ကား ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃ။ 
  • မိတ္ေဆြအစစ္ကား ကံ၊ ဉာဏ္၊ ဝီရိယ။ 
  • ရန္သူအစစ္ကား ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ။ 
  •  ေန႔စဥ္အလုပ္ကား ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာ။ 
  • အျမဲႏွလံုးသြင္းရန္ကား အနိစၥ၊ ဒုက၊ အနတၲ။ 
  •  အျမဲလက္ကိုင္ထားရန္ကား ခႏီၲ၊ ေမတၲာ၊ သစၥာ။ 

သီလဂုဏ္ေက်းဇူးကဗ်ာ

သီလေခၚဆို ကိုယ္က်င့္ေကာင္းမွ၊ ေတာင္းတိုင္းတတိုင္း ရႏိုင္တယ္။
ပေဒသာပင္အိမ္မွာေပါက္သလို၊ ေကာက္ယူသံုးလို႔ မကုန္ႏိုင္တယ္။
ဥစၥာစုပံု ကုန္မယြင္း ဂုဏ္သတင္းလဲ သင္းပ်ံ႔မယ္။
 ေရာက္ေလရာရာ ပြဲလယ္တင့္လို႔၊ ရဲရင့္ရႊင္ပ် ခင္ၾကမယ္။
 ေသရေသာ္လည္း သတိေကာင္းလို႔၊ ဂတိေျပာင္းေတာ့ နတ္ျပည္ဝယ္။
သီလေကာင္းက်ဳိး၊ ခ်က္ခ်င္းတိုး၊ အားကိုးေလာက္ေပတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ ကိုယ္က်င့္သီလ ဒီဘဝတည္ၾကျမဲၾကမယ္။

ညႊန္း- ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္၊ ယဥ္ေက်းလိမၼာ ရင္ေသြးကမၻာ၊ စာ - ၅၅။

သူေတာ္ေကာင္းဥစၥာ ၇ -ပါး

၁။ သဒၶါ = ဘုရား တရား သံဃာ ကံ-ကံ၏အက်ဳိးတို႔ကို ယံုၾကည္ျခင္း၊
၂။ သီလ = သီလျဖဴစင္ျခင္း၊
၃။ စာဂ = စြန္႔ၾကဲေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္း၊
၄။ သုတ = အၾကားအျမင္မ်ားျခင္း၊
၅။ ပညာ = ႐ုပ္နာမ္အသိပညာႏွင့္ မဂၤဥာဏ္ ဖိုလ္ဥာဏ္၊
၆။ ဟိရိ = မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ႐ွက္မုန္းျခင္း၊
၇။ ဩတၲပၸ = မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ေၾကာက္လန္႔ျခင္း၊

ဤဥစၥာ ၇ -ပါးသည္ ကုသိုလ္ကံေျမာက္မ်ားစြာကိုျဖစ္ေပၚေစျပီး ဘဝကုေဋကုဋာ ေကာင္းက်ဳိး ခ်မ္းသာ ေပးႏိုင္၏။

ညႊန္း - ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္၊ “ယဥ္ေက်းလိမၼာ ရင္ေသြးကမၻာ”၊ စာ -၁၁၈။

ဤေလာကတြင္ခ်မ္းသာသုချဖစ္ေစေသာအေၾကာင္းအရာ ေလးမ်ဳိး႐ိွေပသည္ဟု ျမတ္စြာဘုရားျမြက္ၾကားေတာ္မူ၏။

ပထမ ဥ႒ာနသမၸဒါ = မည္သည့္အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းလုပ္ငန္၌မဆို လုပ္ငန္းတြင္ ေကာင္းစြာ ကၽြမ္းက်င္ရမည္။ ေက်ပြန္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေသာ အရည္အခ်င္း ႐ွိရမည္။ လုပ္ငန္းကို စိတ္ပါလက္ပါ တက္တက္ၾကြၾကြ ေဆာင္႐ြက္ရမည္။

ဒုတိယ အာရကၡသမၸဒါ = ဤသို႔ မိမိေခၽြးႏွင့္ေကာင္းမြန္မွန္ကန္စြာ ႐ွာေဖြရ႐ိွထားေသာ ဥစၥာပစၥည္း မ်ားကို ေကာင္းစြာထိန္သိမ္းေစာင့္ေ႐ွာက္ရမည္။

တတိယ ကလ်ာဏမိတၲတာ = မိမိအေပၚ၌ သစၥာ႐ိွေသာ၊ ဉာဏ္မညာၾကြယ္ဝ သီလသိကၡာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ၊ ရက္ေရာေသာ၊ အသိဉာဏ္ဆင္ျခင္တံုတရားႏွင့္ျပည့္စံု၍ မေကာင္းမႈကိုေ႐ွာင္ၾကဥ္၊ ေကာင္မႈ တြင္သက္ဝင္ေစမည့္ အေဆြခင္းပြန္းေကာင္းမ်ား႐ိွရမည္။

 စတုတၴ သမဇီဝိတတာ = မိမိဝင္ေငြႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ မနည္းလြန္း မမ်ားလြန္း ခ်င့္ခ်ိန္ႏိႈင္ဆ၍သံုးစြဲရ မည္။ ဥစၥာပစၥည္းကို ေလာဘရမၼက္ၾကီးစြာျဖင့္ သိုမွီးထားျခင္းလည္းမျပဳရ။ စည္မဲ့ကမ္းမဲ့ သံုးျဖဳန္း၍လည္း မပစ္ရဟုဆိုလိုသည္။ တစ္နည္းဆိုေသာ္ မိမိ႐ွာေဖြစုေဆာင္းရသည့္ ဥစၥာပစၥည္း၏ အတိုင္းအတာ ပမာဏ ကို ႏိႈင္ခ်ိန္၍ ေနထိုင္စားေသာက္သြားရမည္။ ဥပမာ-သိဂၤါလလုလင္အား -
  • ႐ွာေဖြရသည့္ဝင္ေငြ၏ ေလးပံုတစ္ပံုကို ေန႔စဥ္အသံုးစရိတ္အျဖစ္သံုးစြဲရမည္၊ 
  • ဝင္ေငြ၏တစ္ဝက္မွ်ကို မိမိစီးပြာေရးလုပ္ငန္းတြင္ ရင္ႏွီးထည့္ဝင္၍၊ 
  • က်န္ေလးပံုတစ္ပံုကို မေမွ်ာ္လင့္ေသာ အေရးေပၚကိစၥမ်ားအတြက္ သီးသန္႔စုေဆာင္းထား ရမည္
ဟု ဗုဒၶျမတ္စြာက ၾသဝါဒေပးခဲ့ေပသည္။

ညႊန္း - RAHULA, WALPOLA: What the Buddha Taught: ကို ေဇယ်ာေမာင္(ဦးကိုေလး) ျမန္မာျပန္ ဆိုသည့္ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ အ႒မအၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ။ စာ ၁၇၉-၁၈၀။

 ေနာင္ တမလြန္ဘဝ၌ ခ်မ္းသာသုချဖစ္ေစမည့္က်င့္ဝတ္ သိကၡာ ၄-ပါး

၁။ သဒၶါ = သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတရားတို႔၏ဂုဏ္အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္တန္ဖိုးမ်ားတြင္ စိတ္ခ် ယံုၾကည္မႈထား႐ိွျခင္း။
၂။ သီလ = သက္႐ိွသတၲဝါအား သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ အႏၲရာယ္ျပဳျခင္းမွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ သူတစ္ ပါးဥစၥာ ခိုးယူျခင္း၊ လိမ္လည္ျခင္းတို႔မွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ သူတစ္ပါးသားမယားမျပစ္မွားျခင္း၊ မဟုတ္မမွန္ မေျပာဆိုျခင္းႏွင့္ ေသရည္ေသရက္မ်ားကို ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။
၃။ စာဂ = မိမိဥစၥာပစၥည္း၌ လြန္စြာမက္ေမာတပ္မက္ျခင္းကင္း၍ ရက္ေရာစြာ ေပးကမ္းစြန္႔ၾကဲ ျခင္း။
၄။ ပညာ = ဒုကၡကိုခ်ဳပ္ျငိမ္းေစ၍ နိဗၺာန္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳေစႏိုင္ေသာ ဝိပႆနာဉာဏ္ပညာ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေစရန္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ျခင္း။

 ညႊန္း - RAHULA, WALPOLA: What the Buddha Taught: ကို ေဇယ်ာေမာင္(ဦးကိုေလး) ျမန္မာျပန္ ဆိုသည့္ ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာ၊ အ႒မအၾကိမ္၊ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ။ စာ-၁၈၀။

ကံစီမံလို႔ လူတန္းစားကဲြးျပားရသည္။ 

၁။ သူ႔ကိုသတ္ျဖတ္၊ သက္တိုတတ္၊ မသတ္ အသက္႐ွည္။
၂။ ညွဥ္းဆဲသူမ်ား၊ အနာမ်ား၊ သနား က်န္းမာမည္။
 ၃။ ေဒါသမီလွ်ံ၊ အက်ည္းတန္၊ သည္းခံ လွပမည္။
၄။ မနာလိုျပန္၊ ေျခြရံကြာ၊ ၾကည္သာ ေျခြရံစည္။
၅။ မေပးလွဴက၊ မဲြးျပာက်၊ လွဴမွ ေပါမ်ားမည္။
၆။ မ႐ိုမေသ၊ မ်ဳိးယုတ္ေျခ၊ ႐ိုေသ မ်ဳိးျမတ္မည္။
 ၇။ မေမးမျမန္း၊ ဥာဏ္ျမင္ကန္း၊ စံုစမ္း ဥာဏ္ၾကီးမည္။
 ၈။ ဆိုးတာျပဳက၊ ဆိုးတာရ၊ ေကာင္းမွ ေကာင္းစားမည္။
၉။ ဆိုးေကာင္းႏွစ္တန္၊ ကံစီမံ၊ ခံ စံၾကရမည္။
(မဟာစည္ဆရာေတာ္- စူဠကမၼဝိဘဂၤသုတ္)

ကိေလသာ - စိတ္ညစ္ၫူးေၾကာင္းျဖစ္ေသာ တရား

ကိေလသာ (၁၀) မ်ဳိးမွာ -
(၁) ေလာဘ - လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း၊
(၂) ေဒါသ - အမ်က္ထြက္ျခင္း၊
(၃) ေမာဟ - ေတြေဝျခင္း၊
(၄) မာန - ေထာင္လႊားျခင္း၊
(၅) ဒိ႒ိ - အယူမွားျခင္း၊
(၆) ဝိစိကိစၧာ - ယံုမွားျခင္း၊ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ျခင္း၊
(၇) ထိန - ထိုင္မိႈင္းျခင္း၊
(၈) ဥဒၶစၥ - မတည္ျငိမ္ ပ်ံ႔လြင့္ျခင္း၊
(၉) အဟိရိက - မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရမည္ကို မ႐ွက္ျခင္း၊
(၁၀) အေနာတၲပၸ - မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရမည္ကို မေၾကာက္ မ႐ံြျခင္း- တို႔ျဖစ္သည္။

ညႊန္း - ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ ေဝါဟာရ အဘိဓာန္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ သာသနာေရးဝန္ၾကီးဌာန၊ သာသနာသကၠရာဇ္- ၂၅၄၀၊ စာ - ၅၂။

“ကိေလသာ မဝင္ေအာင္ ေစာင့္စည္းဘို႔ရာ အားထုတ္ျခင္း” 

႐ုပ္(ခႏၶာကိုယ္) ႏွင့္ နာမ္(စိတ္)မွာ ထင္ထင္႐ွား႐ွား ျဖစ္ေပၚသမွ်႐ုပ္၊ ျဖစ္ေပၚသမွ် နာမ္ကို သတိနဲ႔ စူးစူးစိုက္စိုက္ ေစာင့္ၾကည့္ ႐ႈသိေနဘို႔ပါပဲ။ အဲဒါကို ဣေျႏိၵယသံဝရသီလလို႔ ေခၚတယ္။

ဣေျႏိၵယ= မ်က္စိ နား ႏွာ လွ်ာ ကိုယ္ စိတ္ဆိုတဲ့ ဣေျႏိၵ ေျခာက္ပါး တံခါ ေျခာက္ေပါက္ ကို၊ သံဝရ= ကိေလသာ မဝင္ေအာင္ပိတ္ဆို႔ထားတာ။ ဘာနဲ႔ ပိတ္ဆို႔သလဲ၊ ႐ႈမွတ္မႈ သတိနဲ႔ ပိတ္ဆို႔တယ္။ ျမင္ရင္ ျမင္တာကို သတိကပ္ ႐ႈမွတ္၊ ၾကားရင္ ၾကားတာကို သတိကပ္ ႐ႈမွတ္၊ နံရင္ နံတာကို သတိကပ္ ႐ႈမွတ္၊ စားရင္ စားတာကို သတိကပ္ ႐ႈမွတ္၊ ခ်ဳိခ်ဥ္ ဖန္ခါး စတဲ့ အရသာ တမ်ဳိး မ်ဳိးေပၚရင္ ခ်ဳိတယ္၊ ခ်ဥ္တယ္ စသည္ျဖင့္ သတိကပ္ ႐ႈမွတ္၊ စဥ္းစား ၾကံစည္ေတြးေတာရင္ စဥ္းစား တယ္၊ ၾကံစည္တယ္၊ ေတြးေတာတယ္ စသည္ျဖင့္ သတိကပ္ ႐ႈမွတ္၊ အဲဒီလို ႐ႈမွတ္မိတဲ့ အာ႐ံုနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကိေလသာ မဝင္ေတာ႔ဘူး။

အဲဒီလို ကိေလသာနီဝရဏ မဝင္တဲ့အတြက္ ႐ႈစိတ္အစဥ္ဟာ သန္႔႐ွင္းစင္ၾကယ္ျပီး တည္ျငိမ္ေနေတာ့ စိတၲဝိသုဒိၶ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ စင္ၾကယ္တဲ့စိတ္ထဲမွာပါဝင္တဲ့ အသိဉာဏ္ ဟာ ထက္ျမက္လာတယ္။ အဲဒီ ထူးျခားထက္ျမက္တဲ့ အသိေတြက ႐ုပ္သဘာဝ နာမ္သဘာဝ၊ ျဖစ္မႈပ်က္မႈေၾကာင့္ မျမဲဘူး(အနိစၥ)၊ ဆင္းရဲတယ္(ဒုကၡ)၊ ပုဂိၢလ္သတၲဝါ ငါမဟုတ္ အစိုးမရ(အနတၲ) ဆိုတဲ့ လကၡဏာေရးသံုးပါးကို အ႐ိွသဘာဝအတိုင္း ထိုးထြင္းသိျမင္လာတယ္။ အဲဒါ ဝိပႆနာ ဉာဏ္ပဲ။ အဲဒီ ဝိပႆနာဉာဏ္က ကိေလသာကို တစိတ္တေဒသ ပယ္သတ္လိုက္တယ္။ အဲဒါဟာ ကိေလသာကို ပယ္သတ္ဖို႔ရာ အားထုတ္တာေပါ႔။

 အဲဒီအသိေတြ တဆင့္ထက္တဆင့္ ရင့္သြား ျမင့္သြားလို႔ ေနာက္ဆံုး ဝိပႆနာဉာဏ္ ကုန္ဆံုးတဲ့ အခါက်ေတာ့ အရိယာသစၥာေလးပါးကို ထိုးထြင္းသိတယ္။ အဲဒီအခါမွာ အရိယ မဂ္ဉာဏ္ေလးခုက မိမိတို႔အဆင့္လိုက္ ကိေလသာေတြကို အျမစ္ျပတ္ ပယ္သတ္ၾကတယ္။ ကိေလသာေတြ အျမစ္ျပတ္သြားေတာ့ ေနာက္ထပ္တဖန္ ဘဝျပန္ျပီးမျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ႔။

ဘဝခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္း၊ ဒုကၡခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းသည္ နိဗၺာန္ပင္တည္း။

ခ်မ္းေျမ႔ဆရာေတာ္၊ နံနက္ခ်ိန္ခါၾသဝါဒေဒသနာ၊ စာ ၁၅ - ၁၇။

“ပြင့္ေသာပန္းတိုင္းလန္းပါေစ” 

ယဥ္ေက်းလိမၼာ၊ ရင္ေသြးကမၻာ၊ ေဝဆာလွပ ဖူးပြင့္ၾက။
နံနက္ႏိုးလာ၊ ေ႐ွးဦးစြာ၊ ေမတၲာပို႔သ ပြားမ်ားၾက။
သတၲဝါအေပါင္း၊ ခ်မ္းသာေၾကာင္း၊ စိတ္ေကာင္းထားမွ ျငိမ္းခ်မ္းၾက။
ကမၻာျငိမ္ခ်မ္း၊ ေခတ္သစ္ဆန္း၊ ရည္မွန္းသမွ် ျပည့္စံုရ။
အနႏၲ ငါးျဖာ၊ ျမတ္ႏိုးပါ၊ ၾကည္သာ႐ႊင္ျပ ပူေဇာ္ၾက။
ရတနာသံုးပါး၊ ဦးထိပ္ထား၊ စြမ္းအားထက္လွ ျမင့္ျမတ္ရ။
(ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္)

 ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္
မိဘဆရာ၊ ႐ိုေသပါ၊ ခ်မ္းသာသုခ ျပည့္ျဖိဳးၾက။
သီလငါးအင္၊ ေစာင့္ထိန္းလွ်င္၊ လူတြင္ထူးလွ ျမင့္ျမတ္လွ။
 သီလတန္ခိုး၊ သစၥာမ်ဳိး၊ ႐ြာျဖိဳးသြန္းခ် လိုတိုင္းရ။
သူေတာ္ေကာင္းဓာတ္၊ တရားျမတ္၊ လႊမ္းပတ္ေလာက တည္ေစပ။
 ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္၊ ပ်ဳိးသစ္ေထာင္၊ ေ႐ွ႔ေဆာင္လမ္းျပ ၾကိဳးပမ္းၾက။

သား သမီးမ်ား သတိထား

 ႐ႈမျငီးသည့္၊ သားသားမီးမီ
တြတ္တီ တြတ္တာ၊ ေျပာခ်င္ရာေျပာ သေဘာက်ခဲ့၊
အိုခ်ည့္ ဖမိ … သတိအားနည္း၊ ေျပာျပီးထပ္ခါ
 ေနရာတကာ၊ ဝင္ပါသည္ဟု
 ျငဴစူသမႈ၊ ျပဳလားျပဳသည့္
 သား သမီးမ်ား၊ သတိထား …
သင္လည္း တစ္ေန႔ အိုဦးမည္…။

“ဝင့္ၾကြားၾကေလ ကမၻာကသိပါေစ” 

လူ႔ အေျခခံက်င့္ဝတ္တရားတို႔၊ ပ်က္ျပားေနၾကကမၻာေျမ။
ဟိုတိုင္းဒီျပည္ ရန္စစ္ခင္းလို႔၊ လူနဲ႔လူခ်င္း သတ္ခါေန။
 ျငိမ္းခ်မ္းပါေစ အာသီသနဲ႔၊ စြမ္းႏိုင္ရာက ကူညီသေလ။
 က်င့္ဝတ္တရား သီလငါး၊ မွတ္သား က်င့္သံုးေစ။
အဖိုးတန္တဲ့ ဗုဒၶဝါဒ၊ ကမၻာကသိပါေစ။
 (ဒဂုန္ဦးထြန္းျမင့္၏ ငါးပါးသီလကဗ်ာ)

ဧည့္သည္ 

လာတုန္းကလည္း ငါသည္ပင္မူ
တစ္ေယာက္တည္းေနာ္ ေခၚသူမ႐ိွ ေရာက္လာမိစဥ္
လက္တြဲေခၚကာ ေဖၚမပါဘူး ႏွင္သူမ႐ိွ ျပန္ဖို႔႐ိွ၏
ဥစၥာခ်ည္းႏွီး တစ္ကိုယ္တည္း။ ငါေနသည့္အိမ္ ငါ၏အိမ္ဟု
 ျပန္သြားေတာ့လည္း ငါ႔အိမ္မွာထား ငါ႔မယားႏွင့္
တစ္ေယာက္တည္းေနာ္ ငါ႔လင္သားႏွင့္ ငါ႔သားသမီး
လက္တြဲေခၚကာ ေဖၚမပါဘူး ငါ႔ပစၥည္းဟု ယူသည့္စိတ္စြဲ
ဥစၥာခ်ည္းႏွီး တစ္ကိုယ္တည္း။ အမွတ္လြဲခဲ့။
လာျပီးေတာ့နား အမွန္မွာမူ
မသြားေသးခင္ ငါလာေသာခါ လက္ဗလာတည္း
ခ်ိန္ေလးတြင္မွ ျပန္ရပါလွ်င္ လက္ခ်ည္းပင္တည္း
ဝန္က်င္ယွက္ႏြယ္ ငါ႔တြင္ ကိုယ္ပိုင္မ႐ိွပါတကား။
 ေႏွာင္ၾကိဳးသြယ္ခဲ့။ လာသူလာလည္း လာစမ္းပါေစ
 ျပံဳးရယ္မဲ့ငို ခ်စ္မုန္းပိုၾက မဆီးေလႏွင့္
 မလိုေဒါသ လိုေလာဘႏွင့္ သြားသူသြားလည္း သြားစမ္းပါေစ
ဘဝရိပ္ျမံဳ ကၾကိဳးစံုခဲ့ မတားေလႏွင့္
ကံကုန္မိုးခ်ဳပ္ လက္တြဲျဖဳတ္ခါ တို႔တေတြမွာ သဘာဝလွ်င္
သုတ္သုတ္ေဆာလွ်င္ အမိရင္ဝယ္
ခရီးႏွင္သည္ ထြက္ဝင္ခိုနား ခရီးသြားသည့္
ဒို႔လ်င္ ဧည့္သည္ပါတကား။ ။ ဧည့္သည္ေတြပါတကား။ ။

(မင္းကြန္းဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး)

သစၥာေလးပါးျမတ္တရား 

၁။ ဒုကၡသစၥာ = ဆင္းရဲျခင္း အမွန္တရား။ ႐ုပ္နာမ္ ၂-ပါးသည္ ခဏမစဲ ျဖစ္ပ်က္ေနသည့္အတြက္ ဆင္းရဲအမွန္ျဖစ္၏။
၂။ သမုဒယသစၥာ = ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္တရား။ တဏွာေလာဘသည္ ဆင္းရဲျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းအမွန္ျဖစ္၏။
၃။ နိေရာဓသစၥာ = ဆင္းရဲခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ အမွန္တရား။ တဏွာေလာဘခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းသည္ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ အမွန္တရား။ နိဗၺာန္သည္ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ အမွန္ျဖစ္၏။
၄။ မဂၢသစၥာ = နိဗၺာန္သို႔ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ လမ္းေကာင္း အမွန္တရား။ မဂၢင္႐ွစ္ပါး က်င့္စဥ္သည္ နိဗၺာန္သို႔ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္လမ္းအမွန္ျဖစ္သည္။

ဤအမွန္တရား ၄-ပါးသည္ အၾကီးက်ယ္ဆံုး အျမင့္ျမတ္ဆံုး အမွန္တရားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ မဂၢင္႐ွစ္ ပါးက်င့္စဥ္အတိုင္းက်င့္ၾကံအားထုတ္လွ်င္ ဤသစၥာေလးပါးကို ျမင္သိလာမည္ျဖစ္၏။ ဤအမွန္တရားတို႔ကို ေသေသခ်ာခ်ာထိုးထြင္းသိျမင္လွ်င္ အရိယာအျဖစ္သို႔ေရာက္၏။ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကိုလက္ငင္းခံစားရျပီး အပါယ္တံခါးပိတ္၏။

ညႊန္း - ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္၊ ယဥ္ေက်းလိမၼာ ရင္ေသြးကမၻာ၊ စာ ၁၂၁ - ၁၂၂။

No comments:

Post a Comment